Teplotní rozsah použití (vypařovací teploty)
- Nízkoteplotní rozsah – rozsah vypařovacích teplot od -35 oC do -10 oC. Do této skupiny patří kompresory pro chlazení a některé speciální oblasti průmyslového chlazení.
- Střední a vysoké vypařovací teploty – rozsah vypařovacích teplot od -25 oC do +15 oC. Do této skupiny náleží převážná většina kompresorů používaných v chladicí technice.
- Klimatizační rozsah – rozsah vypařovacích teplot od 0 oC do +15 oC. Tyto kompresory mohou být obvykle použity i pro tepelná čerpadla, která pracují s hraniční vypařovací teplotou až -25 oC.
Utěsnění klikové hřídele
- Ucpávkové – motor a kompresor (válec) je spojen jednou pohonnou hřídelí, ale navzájem jsou od sebe prostorově odděleny.
- pro dvojčinné písty – těsní se posuvný pohyb hřídele,
- pro jednočinné písty – těsní se rotující hřídel.
- Polohermetické – motor i kompresor je uložen v celistvém, uzavřeném, ale mechanicky rozpojitelném obalu.
- Hermetické – motor a kompresor je umístěn v jednom nerozebíratelném obalu.
Pohyb pístu
- S vratným pohybem pístu, souproudý – páry chladiva jsou nasávané do klikové skříně kompresoru, kde dochází k mísení chladiva s olejem.
- S vratným pohybem pístu, protiproudý – páry chladiva jsou nasávány jen do válce. Ventilová deska pístu je silně namáhána.
- S krouživým pohybem pístu.
- Křídlové s rotačním pístem – nelze použít pro větší výkony, rychlejší opotřebení a vlivem větších netěsností nízká dopravní účinnost, tyto kompresory se používají pro vývěvy.
- Křídlové bez ventilového rozvodu.
- S valivým pístem – nevhodné pro větší výkony, rychlé opotřebení, větší netěsnosti, nízká dopravní účinnost. Uplatnění v menších klimatizačních systémech.
- Membránové bez pohyblivého pístu.
- Lamelové.
- Šroubové – při použití v klimatizační technice se šroubovice utěsňují těsnícími lištami, aby neklesala dopravní účinnost. Pro odvod třecího tepla a zvýšení těsnosti se používá vstřiku většího množstvím oleje. Olej ovšem musí být ve výtlaku kompresoru co nejdokonaleji oddělen od chladiva a vrácen zpět (odlučovač, separátor oleje).
- Turbokompresory – princip je založen na přeměně kinetické energie na tlakovou.
Ventilové ústrojí
Na rozdíl od pístových strojů, kde jsou ventily nuceně ovládány, pracují pístové kompresory s ventily samočinnými, nebo-li, jsou ovládány rozdílem tlaků.
Ventilové ústrojí se dělí:
- Talířové ventily s pružinou – velká hmota ventilu, vhodné pouze pro nízké otáčky.
- Talířové ventily kroužkové – sestava na sobě poskládaných a lisovaných planžet. Vhodné pro vysokootáčkové motory.
- S pevným uložením – neumožňuje zdvih sestavy výtlačného ventilu.
- S pružným uložením – pružná podložka umožní zdvih sestavy výtlačného ventilu při nasátí kapaliny (kapalinový ráz).
- Jazýčkové ventily – nejjednodušší a nejspolehlivější řešení.
Mazání kompresoru
- rozstřikovací,
- brodivé,
- tlakové.
Zajištění dostatečného mazání kompresoru především při startu má zásadní vliv na životnost kompresoru. Příliš dlouho stojící kompresor v okamžiku startu není dostatečně mazán. Aby bylo bezpečně zajištěno, že se potřebné množství oleje dopraví do všech částí kompresoru, musí být kompresor ponechán v činnosti pokud možno co nejdelší dobu. Jestliže samotný olej z kompresoru dále cirkuluje chladicím okruhem, musí být zajištěna taková doba chodu kompresoru, aby byl zaručen návrat dostatečného množství oleje zpět do kompresoru. Čím více jsou chladiva mísitelná s oleji, tím hůře, protože dochází k nežádoucímu unášení oleje dále po chladicího okruhu.
Kapalinový ráz
Nežádoucím jevem při startu a chodu kompresoru je kapalinový ráz. Kapalinové rázy jsou důsledkem zpěnění oleje v klikové skříni kompresoru. Zpěnění oleje způsobuje vařící chladivo rozpuštěné v oleji. Protože je kapalina ve válci kompresoru nestlačitelná, může dojít k destrukci pístu a ventilů. Zpěněný olej samozřejmě nedostatečně smáčí třecí plochy v kompresoru. Kapalinový ráz může také být způsoben nežádoucím nasátím kapalného chladiva, které se nestačí ještě před vstupem do sání kompresoru z nějakého důvodu bezpečně odpařit. Kompresory Scroll jsou díky své konstrukci velmi odolné, a vydrží bez zničení i občasné kapalinové rázy. Kapalinový ráz se projevuje jednak nezvyklým zvukovým projevem, a také silnými vibracemi.